Hopptävling!

Hejsan! Jag ska vara med på hopptävling på Söndag! Det är en nationell tävling och man måste bära vita ridbyxor, skjorta och kavaj. Vita ridbyxor är nyinköpta likaså en tävlingstop och en plastrong. Sedan förra gången har jag vita handskar. Kavajen lånar jag av min ridlärare. Jag har varit med en gång förut och då red jag samma häst som jag ska rida nu. Nirvi. Det är en Clear Round klass och förra gången fick jag rosett. Jag har bara tävlat på klubb innan dess. Nu ska jag berätta om vad skillnaden är mellan en nationell tävling och en klubbtävling:

På en klubb tävling är allt mycket lugnare och avslappnare än på en nationell.

1. Du måste inte ha en viss klädsel (förutom hjälm förstås) på klubb. På nationell får man inte vara med om man inte har kläder som nämdes åvan.

2. Om du tävlar nationell på bortaplan (jag tävlar på hemma-) och inte kommer från en viss klubb utan har egen häst så har du inte din ridlärare eller tränare med. Att ha en tränare med är tryggt.

3. Allting är oftast större och mäktigare på nationell. Flera hästar kommer från andra stall o.s.v. Banorna kanske är lite mer avanserade (men det beror ju också på vilken nivå man tävlar på).

4. För att få tävla på nationell måste man ha märken eller tävlarlicens (olika i olika länder). I Sverige måste man ha grönt kort. I Spanien har man så kallade "Gallops". Det är olika märken man måste ta. I England finns även Gallops men de är lite annorlundare än de spanska. Jag tror Frankrike också andvänder Gallops.

5. På nationell om man tävlar borta så måste hästarna åka transport över. Man måste packa en massa.

Hoppas ni lärt er något! Kram!

Kommentarer
Postat av: Anette (mormor)

Du är en pedagogisk lärare Ellen = förklarar mycket bra !!! Tack för lektionen !

2011-04-12 @ 16:57:08
Postat av: Anette (mormor)

Grattis till att du får rida i så hög klass !!!!!!!!!

2011-04-12 @ 16:58:45
Postat av: Ellen

Tack!

2011-04-23 @ 17:30:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0